پرستاری
فاطمه شیرازی؛ شیوا حیدری؛ پویا حسین زاده؛ هادی ذوالفقارزاده
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 744-755
چکیده
زمینه و هدف: امروزه رفتار تبعیضآمیز کارکنان درمانی نسبت به افراد مبتلا به ایدز به وفور مشاهده میشود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس آنلاین به شیوه میکرولرنینگ و بارش فکری بر آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 90 دانشجوی پرستاری به ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه رفتار تبعیضآمیز کارکنان درمانی نسبت به افراد مبتلا به ایدز به وفور مشاهده میشود. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس آنلاین به شیوه میکرولرنینگ و بارش فکری بر آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 90 دانشجوی پرستاری به روش تصادفی ساده به سه گروه تقسیم شدند و پس از انجام پیشآزمون آگاهی از سوءرفتار با بیماران مبتلا به ایدز، گروه اول به روش میکرولرنینگ آنلاین،گروه دوم به روش بارش فکری آنلاین آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندیدند. پس از مداخله مجدداً آگاهی دانشجویان مورد سنجش و مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که اختلاف معناداری بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه مداخله وجود داشت در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین پس از مداخله، اختلاف معناداری در میانگین نمره سه گروه مشاهده شد و آزمونهای تعقیبی نشان داد هر دو گروه بارش فکری و میکرولنینگ با گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند اما بین میانگین نمره آگاهی از سوءرفتار در دو گروه بارش فکری و میکرولرنینگ تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد هر دو شیوه آموزش به روش میکرولرنینگ و بارش فکری آنلاین توانستهاند در افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری نسبت به سوءرفتار با بیماران نقش داشته باشند. با توجه به شرایط فعلی کشور و لزوم استفاده از روشهای آموزش مجازی پیشنهاد میگردد که از این دو روش آموزشی برای ارتقای بنیه علمی دانشجویان استفاده گردد